"Djur utgör en stor del av vårt samhälle
och ekonomi, men får aldrig vara med och
påverka besluten som gäller deras rätt att
få vara djur. De behöver ett ombud i politiken
som alltid kommer ihåg ta fram djurperspektivet
och den biologiska mångfalden, samt de etiska aspekterna
av djurhållning."
Johanna Parikka Altenstedt, Lund, 2013

fredag 28 mars 2014

Valberedningens förslag till styrelsen 2014

Styrelseledamöter
1. Jonas Paulsson, IT-konsult, Täby
2. vakant
3. Joakim Minerbi, omvärldsanalytiker, Stockholm
4. Magnus Irestig, SMHI, Linköping
5. Simon Knutsson, Göteborg
6. Blenda Agell, Växjö
7. Anna Yelistratova, Malmö
8. Linus Wallin, Örebro
9. Marta Berglund, Piteå

Suppleanter
Erik Persson
Eva Johansson (har dragit tillbaka sin nominering)
Helena Augustsson (har tagit tillbaka sin nominering)
Richard Dehnisch
Milliecent Bolin

Revisorer
Föreslås att tjänsten köps av revisionsbyrå under 2014

Valberedningen
Sigrid Kjellgren
Jonas Norberg
Johanna Parikka Altenstedt


































LINUS WALLIN, Örebro

Linus Wallin, 48 år, boende i Odensbacken 3 mil utanför Örebro, i ett litet hus i en skogsglänta med fru, hundar, katter och får...
Har två vuxna barn...
Jobbar för närvarande som tradarchaufför och musiker...
Har jobbat med oerhört skilda yrken i mitt liv.
Lärare, fritidsledare, konditor, säljare, musiker, musikhandledare, taxi-, buss- och lastbilschaufför och betongarbetare, bara för att nämna några... :-)
Var en MYCKET skoltrött ungdom redan i sjätte klass, och har därför inte gått mer än grundskola och allmän gymnasieutbildning...
Mitt intresse för lärande kom först framåt 20-årsåldern, när jag fick bestämma vad JAG ville plugga, och har därefter slukat bok efter bok gällande ämnen som intresserar mig:
Musik, djur, natur och människor.
Jag har jobbat mycket inom föreningslivet, varit "smått" fackligt arbetande, men politiskt har jag "bara" varit intresserad. M a o jag har ALDRIG legat på sofflocket och/eller röstat på något jag inte varit ordentligt insatt i...
Men den viktigaste "utbildningen" har livet gett mig!
Har aldrig hamnat i den berömda gräddfilen, utan har kämpat på alla fronter genom livet, av olika anledningar.
Detta har gjort att jag haft kontakt med, och till viss del även genomlevt, saker som dom flesta människorna bara läser om i tidningar eller hör om via tv:n...
Jag har hjälpt människor ur ofantligt svåra situationer...
Jag har stöttat barn, unga och vuxna i deras liv...
Jag har haft oräkneliga år av kontakter med dom flesta instanser som utslagna människor måste "vallas" igenom...
Detta har gjort att jag ser mig själv som en mycket empatisk, samarbetskunnig, verklighetsförankrad öppen person, utan några som helst problem att ta kontakt med vem som helst, i tal och/eller skrift, som fullföljer det jag åtagit mig att genomföra...
Gällande mitt brinnande intresse för djurs väl, så blev jag vegetarian för 20 år sedan, och har nu varit vegan i snart ett..
Under hela denna tid har jag snudd på oavbrutet proklamerat och diskuterat djurfrågor, både med folk som vill höra och dom som inte alls lyssnar...
Jag har varit medlem i Djurens Rätt och Djurrättsalliansen under många år, och därigenom läst allt som kommit i min väg gällande djur och vad vi människor utsätter dom för...
Jag och en vän sammanställde också samlingsskivan Artister mot Speciesism, innehållande svenska nationellt och internationellt kända artister, som vi betalade ur egen ficka och gav till överstående organisationer för att dom skulle dra in pengar till sina respektive arbeten...
Djurens Parti stötte jag på av en ren händelse i november, och kände DIREKT att detta tåg SKA jag åka med på!
Och jag kommer göra mitt yttersta för att vi ska föra djurens talan ÖVERALLT!
Ser fram mot en väldigt häftig resa tillsammans med er alla... :-)
För djuren!
Alltid!



Joakim Minerbi , 45 år, Stockholm
Arbetar som konsult inom Intellectual Property med juridiska – och digitala varumärken. Tidigare arbetat som konsult inom strategisk omvärldsbevakning (Market Intelligence). Både i min yrkesroll och privat så brinner jag för att utveckla människor och relationer. Jag har förstått att utan social kompetens, inklusivitet och kvalitativa relationer är det nästintill omöjligt att långsiktigt nå uppsatta mål och resultat.
 Vad betyder djur för dig personligen - har du haft ett kärt husdjur t ex ?
- Jag har haft fördelen att bo tillsammans med djur av olika arter och de har alla berikat mitt liv otroligt mycket. Det är främst mina fyrfota och bevingade vänner som har inspirerat mig till att engagera mig för djuren. Bor just nu tillsammans med ett gäng adopterade papegojor och undulater som ser till att jag aldrig har tråkigt.
 I fall du har jobbat/varit aktiv med djurfrågor - hur?
- Jag har i över tio år varit engagerad i Djurens Rätt. Först som kontaktperson för kommunerna Sigtuna och Upplands Väsby och sen även i förbundsstyrelsen. 2012 fick jag även förtroendet att tillsammans med en mindre delegation åka till EU-parlamentet i Strasbourg i syfte att påverka svenska parlamentariker och samla namnunderskrifter för antagandet av en övre transportsgräns på åtta timmar för djur inom livsmedelsindustrin. Jag tror att mina ackumulerade kunskaper och erfarenheter från såväl mitt yrkesliv som mitt djurrättsarbete ger mig goda förutsättningar att politiskt kämpa och nå framgångar för att radikalt förbättra villkoren för djur.
Lista de tre viktigaste frågorna (enligt dig) EU kan jobba med för att förbättra livet för djur och djurarter
- Förbättring av skyddet och villkoren för djuren i livsmedelsindustrin (farm animals). Det finns en ständigt ökande tendens inom EU att använda industriella jordbruksmetoder som har negativ inverkan på djurens välbefinnande.
Situationen för djur inom livsmedelsindustrin kan förbättras genom att stödja en övergång bort från industriell massproduktion och röra sig mot mer innovativa och djurskyddsvänliga produktionssystem, där full hänsyn tas till effekterna av transport och slakt. Medborgarna efterfrågar produkter som kommer från system med bättre villkor för djuren och de bör få bättre information om de produktionsmetoder och hur djuren har behandlats vid slakt och hur länge de har transporterats. Jag vill kämpa för detta och främja lösningar som alla vinner på: djuren, bönderna och de övriga aktörerna i livsmedelskedjan
- Reducering av antalet djurförsök inom forskning. Trots EU: s åtagande att minska antalet djur som används i forskning och säkerhetstester, har ny teknisk utveckling under de senaste åren lett till en ökning av dessa siffror. Jag vill verka för att framtidens Europaparlamentet bör stödja ett antagande av en EU-omfattande strategi för utveckling, validering, acceptans och användning av icke-djurförsök.
- Förbättring av skyddet för vilda djur.  Den nuvarande EU-lagstiftning för vilda djur snuddar endast vid djurskydd och tillämpas inte korrekt, vilket leder till stora problem på grund av bristande transport eller bibehållna villkor.  Jag vill verka för att uppmana Europaparlamentet att bestämt engagera sig i ett tryggande av välfärden för både inhemska och exotiska vilda djur i EU genom att stödja ett förbud mot import av vildfångade djur och begränsa antalet exotiska arter som kan importeras och säljas i EU, i linje med EU-policys som behandlar relaterade frågor inklusive människors och djurs hälsa och skydd av miljön.  Vidare vill jag verka för utvecklingen av en särskild övergripande rättslig ram för att skydda marina däggdjur från alla hot, som liknar det som redan finns i USA, Mexiko och Frankrike. Jag er också vikten av att skapa och adekvat finansiera genomförandet av en handlingsplan för bekämpning av trafficking av vilda djur.

Henric Romlin

 Hejsan, mitt namn är Henric Romlin, 27 (snart 28) åring från Skåne som idag bor i Järfälla där jag jobbar som Team Leader / Software Developer vid Saab. Jag har ett stort intresse för djurrätt, omvärlden och politik och har länge tänkt engagera mig på nytt (var aktiv under högskoletiden i både Piratpartiet och sedan Miljöpartiet). Tillsammans med min bror driver jag färskfoderföretaget Wolfgrade (www.wolfgrade.com) som arbetar för friskare hundar och katter. Jag är grundare och ordförande i föreningen Hvala - för Balkans hundar och katter (https://www.facebook.com/hvalaofficial eller www.hvala.se). Har även eget företag inom nya medier (www.ovviomedia.com). Ni har säkert redan en färdig lista men om inte skickar jag här lite information om mig och anmäler mitt intresse. Tack för det arbete ni gör!

 Marta Berglund i Piteå

Jag är Marta Berglund, har två vuxna, utflugna barn, bor i Piteå, är utbildad inom Turism branschen och har jobbat som chefsekreterare, resebyråtjänsteman, tolk och reseledare.
Jag har ett genuint intresse Djurpolitik, människor och samhällsfrågor. Detta engagemang har jag alltid haft med mig i mina arbeten.
Som Miljöpartiets fritidspolitiker har jag ett uppdrag fram till nästa val 2014 från Norrbotten Läns Landsting i att hålla Medborgardialog inom Beredning Syd för hälso- och sjukvårdsfrågor i Piteå Älvdal (Piteå, Älvsbyn, Arvidsjaur och Arjeplog) med medborgarna och nyanlända i dessa kommuner. Detta uppdrag säger jag upp för att jag vill så gärna egna mig åt Djurens parti.

På min fritid ägnar jag tid åt att träna hundar i lydnad och spårning samt deltar i politiska forum och diskussioner som handlar om djurens situation. Jag administrerar FB sidan Animalrights international från vilken jag deltar i olika arbeten som cirkus utan djur, Frige Månebjörnar i Kina, Förbjud Hästar i slavarbete i Sydamerika, Tjurfäktning abolition i México, Peru, Colombia och Spanien, Låt vargen leva i Sverige, Jul utan plågad gris och misshandlad ko ... osv.) tillsammans med olika organisationer från andra länder.

Spanska är mitt modersmål, jag flyttade 1976 från Bogotá, Colombia. Min mångkulturella bakgrund och livserfarenhet har gjort det lätt för mig att förstå sammanhangen mellan länder, kulturer, religioner och orsaken till varför alla länder gör sig skyldiga till överträdelser mot djuren och betydelsen av Djurens partis arbete i Sverige och Europa.
Jag är mycket intresserad av djurens parti och nominerar mig till en plats i partiets styrelse.