"Djur utgör en stor del av vårt samhälle
och ekonomi, men får aldrig vara med och
påverka besluten som gäller deras rätt att
få vara djur. De behöver ett ombud i politiken
som alltid kommer ihåg ta fram djurperspektivet
och den biologiska mångfalden, samt de etiska aspekterna
av djurhållning."
Johanna Parikka Altenstedt, Lund, 2013

torsdag 28 november 2013

Många är intresserade, nu kan vi samla in alla namn!

Hej!

Idag har regeringen med stöd från SD röstat igenom ny rovdjursproposition som säger att vargstammen ska minskas ytterligare med 60 individer (motsvarar åter en licensjakt som lär ju komma som brev på posten i januari - vi får dock hoppa spå brist på snö så spårningen är svårare). Så jag hoppas att vi kan göra intryck i valet och se till att det var sista gången som de gör så här! 


Djurens parti för in djurperspektivet i alla beslut - särskilt om de handlar om djuren eller påverkar dem, både som husdjur, skogens djur, försöksdjur, djur som jobbar, i trafikplanering, osv., osv. Olika djurarter ska inte sättas emot varandra heller. Jag arbetar med en skiss till 10 punkter som får bli ett embryo till partiets program. Det viktiga är att vi är överens om djurperspektivet, så jägare inte kidnappar partiet och börjar gagga om hundens rätt att springa lös i skogen eller något sådant. Men jag är rätt van, det var mycket tricks, hat och trakasserier när jag var admin på Bevara och skydda vargen (BSV) samt när jag startade nättidningen Vargkanalen (som finns ännu, och kan användas som vår kanal om vi vill). Mitt politiska mål är att få in djuren på agendan så att även andra partier måste tänka på det även om vi inte skulle få egen majoritet i riksdagen på första försöket ;-)

Vi är nu 300 som uttryckt stöd för idén av Djurens parti. I och med vi är så många tror jag vi kan klara detta. Om alla hittar fem namn till innan slutet av februari är vi i hamn. Men goda nyheter är att det krävs bara 30 namn för att registrera sig till kommunalval och 100 för landstinget. Och då gäller det också i kommunalval i alla kommun som landstinget täcker. 

Vi måste lista stödnamnen nu!

Nu behövs stödnamnen. Det betyder inte att man automatiskt blir medlem i partiet, eller att man lovar rösta på partiet. Det betyder bara att man tycker att ett sådant här parti ska kunna finnas. Jag hoppas nu följande så att vi kan komma vidare med detta. För att bli medlem måste vi först ha ett parti :-)

Så här är det:
* Mantalsskrivna i Sverige får rösta i kommunal- och riksdagsval oavsett medborgarskap, om man är 18 år.
* EU-medborgare som är mantalsskrivna får rösta också i EU-valet, 18 år
* Svenska medborgare får rösta i alla val - även om de bor utomlands, då blir det förhandsval, 18 år

Om du kan, printa ut den här blanketten här och skriv på Partibeteckning: DJURENS PARTI. Du kan printa så många som du vill och samla namnunderskrifter (gärna minst fem!)  Om du får 30 mantalsskrivna i din kommun, kryssa då för kommunval och skriv in kommunen. Skicka sedan blanketten till mig till Mariagatan 9, 22353 Lund.

Det är viktigt att jag får alla listorna senast sista januari, så vi hinner hämta ett OK från Länsstyrelsen och publicus notarius där. Jag vill inte lämna in namn och personnummer till Valmyndigheten eftersom de blir allmänna handlingar där. Vi ska inte fronta med namn och personnummer i onödan, tycker jag. Jag hoppas det är ok att ni printar ut några sidor och köper ett frimärke och kuvert sedan med egna medel. Ett litet belopp för djuren, kan man tycka. 

Ställa upp?

Om vi får 1500 namn, då kan vi göra en rikslista och en EU-vallista. En och samma i hela landet. Vi får se hur vi gör listan. Hojta till om du vill vara med. De som ska vara med på en sådan rikslista måste vara svenska medborgare bosatta i Sverige och över 18 år. 

Därutöver kan vi göra kommunlistor i alla kommuner, där vi får mer än 30 stödnamn och i alla landsting där vi får mer än 100 stödnamn. Landstingspolitik kan vara intressant utifrån flera djurperspektiv också: allergihysterin som stänger ut djur, sällskapsdjur inom vården, djurförsök inom medicinskt forskning osv. 

Hör av dig också om du ser att du vill bli aktiv i partiet och vad du vill göra då - om du har redan tidigare erfarenheter från politiken osv. 

Mv.
Johanna Parikka Altenstedt
Djurens parti